Aşk-I Memnu - Halid Ziya Uşaklıgil | Kitap Yorumu


"Bihter bu dakikada, Behlûl'le aşkında ezilen, aşağılanan, her şeye katlanan Bihter değildi; Bihter, Behlûl'ün kafasında canlandırdığı, görmek istediği Bihter, kendisine verilen hakları yırtıcı tırnaklarla savunmaya gelen bir Bihter olmuştu."

"Bihter hepsini unutmak isteyerek, kandili hala bütün bütüne yakmadığı için birtakım karartılar yansıtan aynanın karşısına geçiyor, çıplak gövdesine bakıyor, nergisçe bir tutumla hazdan sarsılıyordu. Başkaları ne düşünürdü bilmem, ama bu, kendi kendine tatmine giden yol, Bihter'i büsbütün yalnızlıkla sarıp sarmalardı. Hazlarda söze dökülemeyecek uçurumlar hissederdim. Romancı, Bihter için, 'Evet bu vücudu seviyor...' diye yazıyordu. Genç kadın ayna karşısındaydı, vücuduna sevgiler, vurgunluklar duyuyordu. Gülümsüyor, aynadaki aksinden sevda umuyordu.

(...) Çünkü Bihter, hayatında bundan böyle aşkların karşılıksız kalacağını, daha da yalnızlıklarla dolup taşacağını, kendisinden o kadar yaşlı Adnan Bey'in ne aşka, ne ihtirasa yanıt verebileceğini sezinlemişti. İşlemeli, dantelalı yatak örtüleri, bu gece ve her gece, Bihter'e bomboş süsler, düzmece incelikler sunacak, ama Bihter süslü döşeğinde hep ihtirasların, genç tenlerin hayalini kuracaktı..."
Halid Ziya'nın ölümsüz eserini bu sefer okuyalım, okurken Bihter'i daha yakından anlayalım istedim. Bana da @fightingblog eşlik etti. Kitabı okumak dahası anlamak için uzun zamana yayarak okumak gerek diye düşünüyorum. Ki Türk Edebiyatına altın harflerle kazınan bu eseri öyle iki üç okudum hop anladım durumu olmuyor. Zaten ben burada bu incelememde eleştirmek haddinde değilim ki ben kim ohoooo yani.

Dönemine göre sarsıcı bir kitap ve edebiyat tarihimizde bilindiği üzere ilk batılı tekniğe uygun kaleme alınmış roman olarak biliniyor.

Kitabın temelinde yasak aşk yatıyor. Firdevs hanımla yön verilen hikayede güçlü rollere sahip Bihter'i, Adnan Beyi, matmazeli, Nihal'i ki en çok onu, yazar zaten pek bir üzerine titremiş karakterinin. Beşir'i sonra ismi lazım olmayan Behlûl'ü...


Özetin özeti, annesi gibi olmaktan ödü kopan Bihter'in günün sonunda annesi gibi olduğuna bir kez daha şahitlik ederken içimizi oyuyor onun için üzülmemizi sağlıyor.

Behlül o dönem için 'batılı hayranlığının' ete kemiğe bürünecek kadar her açıdan muhteşem AMA karakter olarak yoksun biri. Şerefsiz. Teşekkürler.

Bir parantez açayım, 2008 de çekilen günümüz versiyon dizideki Bihter o kadar işlemiş ki zihnimizde, ben kitabı okurken dönem kıyafetler  içinde Beren döndü durdu kafamda. Orjinale uyumlu yeniden aynı kadro çekin lütfen bir daha izleyelim. Teşekkürler.


0 comments:

Yorum Gönder