Geveze Kalemler #3 Efsanenin Adı Şahmeran - Hatice Üzgül || Tur Takvimi + Çekiliş + Yorum


Yazar: Hatice Üzgül
Kitap Adı: Efsanenin Adı Şahmeran
Seri Sıralaması: -
Yayınevi: Portakal Kitap
Sayfa Sayısı: 192
Baskı Yılı: 2016
Kitaba Puanım: 3 

***
22 - 26 Mart Tarihi Arasındaki Tur Takvimi

1. Gün:
Tur Takvimi + Çekiliş + Yorum | Son Sayfası "Hayat"
2. Gün:
Kitap & Yazar Tanıtımı + Yorum | Rabi'nin Güncesi
3. Gün
4. Gün:
Röportaj | Gonca'nın Kitaplığı
5. Gün:
Alıntılar | Elsa'nın Kitaplığı
Yorum | Mor Düşler Kitaplığı

***

Kitabımızın çekilişine katılmak için Facebook sayfamız Geveze Kalemler 'e bekleniyorsunuz.




 
Arka kapak yazısını okuduğum zaman ve kitaba baktığımda dikkatimi üzerine toplayan bir kitaptı Şahmeran Efsanenin Adı kitabı. Efsane olan ve hikâyelerini dinlediği Şahmeran'ı karşısında bulan Camsab'ın başından geçenleri okuyoruz. Yılanlar hoş birer varlık olmasalar da onlarla konuşmanın nasıl bir şey olduğunu merak etmedim değil.

Bilindiği üzere Şahmeran Efsanesi, Doğu Türkistan’dan başlayıp Balkanlara kadar uzanan bir hikâyeye sahip. Süre gelen zaman içerisinde de birçok kişi tarafindan değişik anlatımlar bulunuyor.
Hatice Üzgül de bu efsaneyi farklı bir şekilde ele alarak anlatanlardan. Bilinenin dışında biraz farklı eklentiler ekleyerek benim için tuhaf denecek bir anlatıma imza atmış.
Efsane olan hikâyeleri ben tek tek işlendiği zaman seviyorum. Bütünlüğüne sadık kalınarak yazan kişinin de kendi hayal gücünü eklemesiyle yazılan kurgular daha bir öz olarak seviyorum. Bu kitap ise farklı geldi bu yüzden bana. Birden fazla mit olan efsaneleri toplayıp, günlükvari şekilde anlatılan bir kitap beklentimin dışında idi. Bu yüzden maalesef sevgi hissiyatım minimum düzeydedir. Bu benim alışık olduğum ve okuduğum tarzın dışında oluşu ile alakalı değil. Şahmeran olgusunu tek başına iken okumak isterdim. İpucu gibi olacak ama içine dini motifler eklenip melek, şeytan, Adem ile Havva ve diğer olgulari ben fazla buldum. Birbirine bağlamaya çalışılmış ama pek etkiki olunamamış, olmamışlık hissiyatı veriyor okuyana. Benim çoçukken dinlediğim şahmeran efsanesi kitapta okuduğumuz gibi değildi. Bu yüzden garipsedim. Ama diğer hikâyeler zaten benim bildiklerim gibiydi. Habil ile Kabil dışında tabi...
Kitaba ısınınamadım ben. Belki de zaten dinlediğim hikâyeleri oldukları gibi kitapta bulmak yerine daha farklı şekilde yazılmasını beklediğim içindir. Bilemiyorum... İlk başta yazarın kendince bir şeyler eklediğini düşünmüştüm fakat kendince eklenen bir şeyler pek yoktu kitapta.

Günlükvari bir anlatım benim sevdiğim bir anlatım tarzı değil. Hızlı ilerleyen olaylar silsilesinde ilk başta ne oluyordu, sonunda ne oldu diye dönüp baktırıyor insana.
Eksiklerinden çok fazlalıklar göze battığı için fazla konsantre olamadım. Kitap bana hitap etmedi, bu yüzden kitabı beğenmedim.
Yazarın yazım şekline fazla lafim olmaz, kitaptaki güzel olan yerlerden biriydi. Ama birden fazla hikâyeyi bir araya toplarken akıcılık ve konu ilerleyişi okuru kendine bağlaması gerekir diye düşünüyorum. Bu konuda biraz daha titiz davranılabilir. Ben bu kitapta buna rastlamadım.
Her kitap şansı hak eder, ben beğenmedim diye almamazlık etmeyin. Beğenen de olacaktır.
Okumayı düşünenlere şimdiden keyifli okumalar dilerim.


1 comments:

  1. Kapağına baktığım da hiç böyle bir konusu olabileceğini düşünmemiştim. Kitabı baya merak ettim. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil